Kumpulan Slash ialah sebuah kumpulan pop rock dari Malaysia yang aktif pada era 1990-an. Mereka terkenal dengan lagu "Taman Astakona" yang menjadi siulan ramai ketika itu
Am G F E D -Dm E Am -A F#m -F E E E Am Umpama mimpi ku Dm kecap kenangan E Taman permainan Am C masa kecil dulu F Sisip senyum mu Dm Kemanisan tanpa gula E Meninggalkan seribu E keresahan Am Kala gerimis Dm menitis di hati E Kenangan lenyap Am tanpa sedar F Mungkinkah ada lagi Dm Saat saat indah itu E Agar dapat kita Am bersama lagi Am -C G Dalam kelam engkau datang C Memujuk hati yang sepi E Dalam terang engkau Am hilang entah ke mana G Andai kata hanya mimpi Dm Mengusik kenangan silam F Mengapa hangat E tangan mu ku terasa E Am Namamu kuukir di Dm pohon di tepi taman G Sebagai hiasan lambang C cinta yang terlarang F Semoga kau terlihat Dm tika melintasi taman E Sebagai tanda E percintaan abadi Am Ataupun pada malam Dm Namun nan cahaya purnama G menyuluh Ukiran yang C memanggil sejuta seri F Yang menghias taman ini Dm Penuh dengan cahaya misteri E Kekosongan hingga Am ia Kesepian Am Am Harumnya mawar Dm menyulam asmara E Am -G Harum cempaka kesayuan F Di taman astakona yang Dm tiba-tiba menyepi E Mungkinkah akan begini Am -A F -E E Am selamanya G Dalam kelam engkau datang C Memujuk hati yang sepi E Dalam terang engkau Am hilang entah ke mana G Andai kata hanya mimpi Dm Mengusik kenangan silam F Mengapa hangat E tangan mu ku terasa E Am Namamu kuukir di Dm pohon di tepi taman G Sebagai hiasan lambang C cinta yang terlarang F Semoga kau terlihat Dm tika melintasi taman E Sebagai tanda E percintaan abadi Am Ataupun pada malam Dm Namun nan cahaya purnama G menyuluh Ukiran yang C memanggil sejuta seri F Yang menghias taman ini Dm Penuh dengan cahaya misteri E Kekosongan hingga E ia Kesepian Am Dm G C F Dm E E Am Dm G C F Dm E E Am Dm G C F Dm E E Am (fade away)
Anggota asal kumpulan Slash yang terlibat dalam rakaman studio lagu "Taman Astakona" adalah:
-
Anuar – Vokal & Gitar
-
Alin – Dram
-
Azaran – Bass
Terkini:
- Anuar - Vokal
- Alin - Drum
- Jack - Bass
- Rafix - Gitar
- Joe - Gitar
Lagu "Taman Astakona" dimuatkan dalam album sulung mereka bertajuk Slash yang diterbitkan pada tahun 1995. Album ini turut diterbitkan oleh Azaran Slash, Joe Wings, dan Awang BPR.
Sebagai tambahan, pemuzik undangan Along Exists juga terlibat dalam rakaman album tersebut.
Kumpulan Slash memainkan peranan penting dalam landskap muzik rock Malaysia pada dekad tersebut dan lagu "Taman Astakona" kekal sebagai salah satu karya ikonik mereka.
Lagu "Taman Astakona" oleh kumpulan Slash biasanya dimainkan dalam scale E major, berdasarkan analisis telinga dan interpretasi dari muzik asal.
Ciri-ciri yang menyokong ini:
-
Chord progression yang sering digunakan dalam lagu ini termasuk E – B – C#m – A, iaitu progression biasa dalam E major.
-
Melodi vokal dan riff gitar utama juga berpusing sekitar nada-nada dalam scale E major.
Namun, lagu ini juga mempunyai nuansa modal dalam beberapa bahagian (kemungkinan sedikit unsur Mixolydian), yang memberi rasa unik dan "melankolik rock" yang kuat.
๐ธ Intro Riff (Approximation by Ear)
e|-----------------------------|
B|-----------------------------|
G|-----1-2-4---2-1-------------|
D|-2-4-------4-----4-2---------|
A|--------------------4-2-0----|
E|-----------------------------|
This riff repeats a couple of times before the chords kick in.
๐ต Verse Chords (Strumming Pattern: Down - Down-Up - Up-Down-Up)
E B C#m A
| | | |
E---0 B---2 C#m-4 A---0
B---0 B---4 C#m-5 A---2
G---1 B---4 C#m-6 A---2
D---2 B---4 C#m-6 A---2
A---2 B---2 C#m-4 A---0
E---0 B---x C#m-x A---x
๐ธ Core Guitar Effects Used in "Taman Astakona":
-
-
Used heavily on clean tones.
-
Gives that shimmering, watery feel — very 90s.
-
Likely from Boss CH-1, Zoom 505, or built-in in multi-FX units.
-
-
Delay (Short to Medium)
-
Subtle slapback or ambient delay used in both intro and lead parts.
-
Settings: ~300–400ms, with low feedback.
-
Common in units like Zoom G1X, Korg AX series, or Boss ME series.
-
-
Overdrive/Distortion
-
Mild distortion, not too heavy.
-
Could be a Tube Screamer-style or Boss DS-1, possibly blended with amp drive.
-
Used for solos and heavier rhythm sections.
-
-
Reverb
-
Studio-style plate or hall reverb, common in 90s Malaysian rock ballads.
-
Likely added post-recording or via amp/multi-FX.
-
-
EQ and Compression (Subtle)
-
Helps clean guitar tones cut through.
-
May come from rack gear or multi-FX presets.
-
๐ง Popular Multi-Effects Units Used Around That Era in Malaysia:
-
Zoom 505 / 707 – Super popular with local bands at that time.
-
Boss ME-6 / ME-8
-
Korg AX1G / AX30G
-
Digitech RP Series
-
Line 6 POD (early version) – possibly in later re-recordings or remasters.
๐ธ Bass Guitar Type (Likely Used)
-
4-string passive bass – probably a Fender Jazz Bass or similar (common in 90s Malaysian studios).
-
Smooth tone with punchy mids and rounded low-end.
-
Played with fingers, not pick — consistent with the warmer, rounded attack heard.
๐️ Effects & Tone Shaping
-
Compression
-
Light-to-medium compression to even out dynamics.
-
Keeps the low-end consistent in the mix.
-
Likely applied using a studio rack unit or built-in console compressor.
-
-
EQ (Mid Boost)
-
Slight midrange boost (around 400–800 Hz) to help cut through guitars.
-
Low-end rolled off slightly to avoid boominess.
-
-
Amp Simulation / DI Blend
-
Mild Chorus or Subtle Modulation (Possibly)
-
There’s a hint of subtle modulation — could be very mild chorus or natural doubling from the room mic.
-
Not dominant, but adds a bit of space to the tone.
-
๐งช Summary of Bass Tone
-
Warm, rounded, and clean.
-
Well-compressed with presence in the midrange.
-
No aggressive overdrive or envelope filtering — tone stays natural and supportive.